elmered.blogg.se

Familjen Elmered i USA

Colorado

Kategori: Allmänt

Sommaren i South Carolina är varm, varm och fuktig. Att leva med subtropiskt klimat är en utmaning. Man är alltid lite svettig och glansig och det är för varmt för att hitta på saker som att gå till en lekplats eller ta en cykeltur. Poolen är badkarsvarm och havet likaså.

Vi bestämde oss för att ta sista vecka på barnens sommarlov och åka upp till Denver i Colorado. En flygresa på 3 timmar från Charleston till nedanför klippiga bergen, en plats med omkring 300 soldagar om året, sällan över 30 grader och torr luft. Magiskt!

Jonas cykelkompis Lane som bor här i Charleston har också ett hus i Denver. Vi började semestern med en natt i deras hus med en efterföljande cykeltur för Jonas och liten hike för mig och barnen i bergen strax ovanför Denver.
(null)

Efter det bar det av upp i bergen. Ca 2 timmar senare efter en otroligt vacker bilresa var vi i Estes Park, på 2000 meters höjd, nära Rocky Mountains National Park.  En fantastiskt mysig stad med publika instrument och hotellet från The Shining.

Nästa dag gav vi oss på ett par av de enklare lederna i nationalparken.

På eftermiddagen tog vi bilen så högt upp vi tog oss. Det slutade på nära 4000 meters höjd med fantastiska vyer!

Vidare från klippiga bergen körde vi ner till Boulder med lite vandringsstop på vägen. En hip stad på uppgång (vissa kallar den det nya Silicon Valey). En spännande stad med mycket konst och kultur. En mix av människor i de dyraste märkeskläder och barfota bohemer omgivna om sötdoftande rök. Vi hade lite svårt att bestämma oss om vi älskade eller hatade det. Helt klart lämnade det ett intryck!

Tillbaka i Denver spenderade vi sista dagen kring Colorado Springs. Garden of the Gods och ett dinosariemuseum i en liten bergsby fick det bli.

Om man frågar barnen om det bästa med resan heter de Polly och Poppy, två små mopsar som bor hos våra vänner Lane och Mindy (som vi bodde delar av resan hemma hos).